E-post/MSN/Jabber: stefan@gorling.se
Mobil: 070-815 38 26
95% Spam – So what?
Blogg | Uppdaterad: 2007-12-13
Återigen kommer antivirusföretagens årssammanfattningar och gång på gång presenteras att 95% av all e-post på Internet är Spam.
Detta blir snabbt rubriker i tidningarna, exempelvis bekymrar det Adam Erlandsson i SvD idag.
Om man funderar några sekunder inser man dock att dessa 95% Spam i princip är helt relevanta. Siffran fås nämligen fram från mätetal på hur stor andel av e-posten som fastnar i de olika leverantörernas skräpfilter.
Det är inte dessa 95% som är problemet. De är resten. De 95% fastnar ju i spamfiltret, det är så vi får fram siffran, och drabbar därför aldrig slutanvändaren. Dessa mail nyttjar visserligen en stor mängd bandbredd och datorkraft. Men vi blir inte av med dem genom att bemöta 95%-problemet.
Det stora problemet löses inte genom att fokusera på det förvisso höga, men helt meningslösa talet 90%, 95%, 97% eller vilken siffra som skickas ut i pressmeddelande i morgon. Dessa höga tal är snarare att betrakta som ett tecken på hur bra vi trots allt lyckas bemöta denna problematik med ren teknisk filtrering.
Problemet är de andra 5%. Av de 5% som inte kastas bort automatiskt är fortfarande en hel del spam. Och det är dessa få procent av den totala e-postmängden som är problemet. Det är dessa som bygger affärsmodellen för hela spamentreprenörernas företagsverksamhet.
Om du tar bort dessa få, 2-3% av breven, går spammarnas resultaträkning inte längre med plus, och de övriga 95% försvinner snabbt.
Låter det bakvänt? Inte alls. Men anti-virusföretagen är mer intresserade av rubriker som gynnar deras affärsmodeller. Och en hög siffra är ju alltid förskräckligt.
Eller hur?