E-post/MSN/Jabber: stefan@gorling.se
Mobil: 070-815 38 26
Är OpenSource Community en utdöende myt? – Spelen den nya gemenskapen?
Blogg | Uppdaterad: 2006-01-09
En av framgångsrecepten inom OpenSource-rörelsen sägs vara den vänliga stämningen där det finns tusentals människor som bara väntar på att få hjälpa dig när du stöter på problem. I den öppna gemenskapen hjälps hela världen åt. Det är en av huvudnycklarna till dess framgång. Vem behöver kommersiell support? Hela världen hjälper dig!
Det här var något som bygger på beskrivningarna från mitten av 90-talet. När Linux växte fram och användarna pratade direkt med utvecklarna. När utvecklarna satt i sina studentrum och byggde systemen. Även på den tiden var mycket av det här något av en långlivad myt, men nu är det definitivt slut på sötebrödsdagarna.
I slutet av 90-talet var det affärslogiskt bra att inte köpa support, det var ett sätt att spara pengar och samtidigt inte ta så stora risker (Ekonomins grundmantra: avkastning=f(risk)). Det fanns en imperferktion. Den finns inte längre. Idag drivs utvecklingen av företag. Trots att jag jobbad med att integrera lösningar baserade på öppen källkod i många år, har jag inte sett den här communitykänslan på många, många år. Det är istället tillverkarna och integratörerna som i allt större grad får ta över supporten. Gemenskapen är slut. Vi köper support och licenser för programmen från kommersiella aktörer, ty företag arbetar med riskminimering, och den gemenskap som nu finns är inte stark nog för att minimera risken nog.
Vad gör då dagens ungdom istället för att sitta i studentrummen och hjälpa varandra installera Linux? De skjuter ner varandra! Nej, missförstå mig inte. Det här är inte ytterligare ett fördömande av dagens dekadenta ungdom, och världens förfall i allmänhet. Lyssnade på en IBM-podcast som diskuterade communities i spel-världen. De hjälper varandra (lite för att det är inbyggd i spelens logik, lite för att de bygger sociala nätverk inom spelen). De skapar on-line dokumentation, Wiki-sidor, manualer, hjälp och tips. D.v.s. det är en gemenskap av användare som bygger den gemensamma förståelsen, som dokumenterar, och stödjer varandra.
Och jag känner igen mycket av vad som görs där från vad vi gjorde för 10 år sedan. Var OpenSource-rörelsen bara vår tids gamingkultur? Och vad händer då när dessa lämnar studentrummen och börjar kommersialisera sina kunskaper och professionalisera sig?
…NÃ¥gon dag ska jag skriva färdigt det där pappret.