E-post/MSN/Jabber: stefan@gorling.se
Mobil: 070-815 38 26
Rory Sutherland och tanken på en Chief Detail Officer
Blogg | Uppdaterad: 2010-06-17
Häromdagen såg jag för första gången på länge ett TED-anförande som imponerade och gav utrymme till eftertanke. Rory Sutherlands föredrag “Sweat the small stuff”. Men eftersom ingen orkar titta på en 12 minuter lång film är det kanske bäst att sammanfatta argumentet här.
Vi fokuserar på det stora
Southerland kritiserar strategimyten, att vi låtsas att strategier och de stora besluten är det som är viktigast för organisationens välmående.
Detta förstärks av att personen som har makt att lösa ett problem i organisationen också har en stor budget. Och personer som har en stor budget, letar efter stora saker att spendera den på och vill knappast bli påkommen med att peta med småsaker.
Eller som Alf Rehn beskrev en sådan situation när han talade om sin senaste bok “Farliga Idéer” (Vilket i för övrigt är en läsvärd bok på ett liknande tema), där reaktionen blev “det här mötet har redan kostat mig mer pengar än du begär, ta pengarna och gå”.
Att satsa stort på ett problem visar att vi tar styrketag för att göra något åt det. Vi tror ofta att stora och viktiga problem måste ha stora, viktiga och dyra lösningar. Det är dock inte så att detta är proportionellt, små saker kan ge stora effekter. Men då skulle det inte se ut som vi göra skäl för våra löner.
En fyrfältare över problemet
Inför en Chief Detail Officer
Sutherland argumenterar för att vi borde värna om den fjärde kvadranten, som inte ens har något namn idag. Denna fokus på de stora sakerna gör att vi ofta glömmer de små detaljerna, t.ex. användargränssnitt, och våra lösningar blir därigenom ofta rätt oanvändbara. Vi bör stora saker bra, men små saker rätt dåligt.
Vi har inget namn för denna typ av åtgärder, och vi letar sällan efter dem. Sutherland föreslår att vi inför en Chief Detail Officer. En person som inte har någon budget, som inte gör några extravaganta saker, utan mest går runt och letar efter åtgärder som passar in i den fjärde kvadranten. Som är enkla, och har stora effekter men inte kostar pengar. Små ändringar som kan ge stora effekter i sin enkelhet.
Sutherland använder banker som exempel. Ett mycket lätt sätt att öka användningen av Internetbanker är att helt enkelt inte visa hur mycket pengar man har på kontot. Personer undviker att logga in för att de då ser sitt saldo (“why would you willingly expose yourself to bad news?”). En enkel och billig förändring som sannolikt skulle ha stor effekt, men som är alldeles för litet ingrepp för att någon skulle orka ta tag i det. Istället satsar vi på dyra reklamkampanjer.
Ett annat exempel är att formulera om blanketten så att den blir begriplig istället för att satsa stora resurser på att lära ut hur den ska fyllas i (Hej försäkringskassan! Är det verkligen rätt tänkt när ni måste erbjuda kvällskurser i hur blanketterna fylls i?).
Visst är anförandet raljerande, men med en eftersmak av sanning. Men som sagt. Den som vill höra de underhållande exemplen får faktiskt ta ett par minuter att se filmen, den är rolig.