E-post/MSN/Jabber: stefan@gorling.se
Mobil: 070-815 38 26
Vad hände med Polaroid?
Blogg | Uppdaterad: 2009-06-11
En sån där sak som vi brukar nämna i förbigående är den historiskt enormt snabba omvandlingen från analoga till digitala kameror, och hur det fullständigt mejslade ner många aktörer.
Det där är ju något av en faktoid, ett exempel som är så bra att vi inte riktigt vill gräva i det, för det blir så mycket bättre med enkla sanningar. Men vad hände egentligen?
Ja. Ibland går det faktiskt snett för företag, när man har trampat sig in på en väg och skapat sig en fungerande världsbild. Tripsas & Gavetti (2000) skriver i pappret “Capabilities, Cognition and Inertia: Evidence from Digital Imaging” om hur Polaroid faktiskt var ett teknikdrivet företag som utvecklade många nya teknologier.
De var bra på att utveckla kameror, men tjänade aldrig några pengar på det. Det var framkallning som var deras bransch. Och deras motto var att alla ville ha en fysisk kopia så snabbt som möjligt, och deras “polaroidkamera” blev ju succé.
“Another firmly held belief of management was that customers valued a physical instant print. For this reason, products such as video camcorders were not considered competition. As Land wrote to shareholders in 1981, “None of the electronic devices which prepare tapes or magnetic records to be viewed in television satisfied the conditions imposed by that early dream [of an instant print].” The success of the Polaroid instant camera was taken as prima facie evidence of this need.”
Och företaget? Konkursskydd 2001, såldes ut och kommer att sluta tillverka polaroidfilm i år. Så passa på att bunkra. För vem vill inte ha en papperskopia så snart som möjligt!
Vissa säger att man ska akta sig för att skriva historien i efterhand.. Men inom företagsekonomi tycker vi att det är mycket underhållande, och det blir så mycket enklare.